دوربین مداربسته: معرفی و بررسی انواع دوربین مداربسته

بنابراین هنگام انتخاب کیفیت تصویر دوربین مداربسته باید به توانایی پردازش دستگاه ذخیره ساز نیز توجه نماییم تجهیزات دوربین مداربسته. در ادامه به مقایسه دوربین های تحت شبکه با آنالوگ می پردازیم. همچنین این نوع دوربین نظارت را در محیط بارانی یا تابش و انعکاس نور به خوبی تامین میکند. دوربین در فضای باز باید ضد آب باشد تا در هوای بارانی هم بتواند کار کند. یکی از انواع دوربین مدار بسته که به تازگی به بازار راه یافته است دوربین فیش آی (فیش آی یا دوربین چشم ماهی یا دوربین Fisheye یا دوربین 360 درجه) میباشد. دام به دوربین های مداربسته کروی شکل اطلاق می شود. رزولوشن آنالوگ برای دوربین مدار بسته با واحد TV Line و رزولوشن دیجیتال برای دوربین بولت، با واحد پیکسل بیان می شود. دکاشاپ همچنین یک بازار آنلاین برای خرید جدیدترین و ضروریترین محصولات حفاظت و امنیت که انواع چشمی دیجیتال همانند چشمی دیجیتال اسمارت، انواع ریموت و رسیور از برند هایی بتا، رامونا، دورپا، ودیگر محصولات حفاظتی همچون دزدگیر اماکن، دستگیره دیجیتال، آنتن مرکزی و انواع برق اضطراری (یو پی اس) و اعلام حریق میباشد.

انواع دوربین مدار بسته که در ایران مورد استفاده قرار می گیرد به دو دسته کلی آنالوگ و دیجیتال از لحاظ تکنولوژی و همچنین به دو دسته دام و بولت از لحاظ شکل ظاهری و به دو دسته پلاستیکی و فلزی از لحاظ جنس بدنه سایت xiaomi-cctv تقسیم می شود. • دوربین مدار بسته دیجیتال بصورت Plug & Play بر روی DVR دیجیتال ثبت و ذخیره می شود و از این حیث کار کردن با سیستم های HD بسیار ساده است . با دوربین های مداربسته حرارتی اشخاص موجود در دود، مه، گرد و غبار و تاریکی کامل را می توان تشخیص داد و می توان مسافت های طولانی را تا 300 متر دورتر مشاهده کرد. دوربین را باید تا حد امکان در جهت پشت به نور قرار دهید تا از سیاه شدن تصاویر یا اصطلاحا back light جلوگیری شود. این دوربین ها را ایده آل ترین نوع دوربین مدار بسته می دانند که قابلیت های منحصر به فردی را برای کاربران ارائه می کند.

رای اطلاعات بیشتر می توانید به پست نحوه نورپردازی دوربین مداربسته و عوامل تاثیر گزار بر آن مراجعه کنید. نسل قدیم دوربین های آنالوگ کیفیت و رزولوشن پایین تری داشتند امروزه دوربین مداربسته آنالوگ باکیفیت بهتر و رزولوشن بالاتر ارسال شده است. در این دوربین ها به جای برق از باتری داخلی دوربین که تا ماه ها شارژ دارد استفاده می شود و درصورت اتمام شارژ باتری، باید شارژ شود. این دوربین ها دید در شب رنگی قابل تنظیم دارند. انواع دوربین مداربسته بر اساس شکل ظاهری به دوربین های مدار بسته دام، دوربین های مدار بسته بولت و دوربین های مدار بسته مکعبی تقسیم بندی می شوند.

در کنار دسته های بیان شده تکنولوژی هایی چون HDCVI که بیشتر با برند داهوا و HDTVI که با برند هایک ویژن شناخته می شوند قرار دارند که تصاویر HD را بر بستر آنالوگ انتقال می دهند. در اینجا یک ویدیوی نصب دوربین CCTV قدم به قدم شامل راهنما برای سوارکردن یک دوربین امنیتی dome را مشاهده میکنید: اگر در حال نصب یک دوربین PTZ IP هستید، یک مرحله مهم دیگر نصب قلاب عمودی است. در بین دوربین های مخفی، دوربین لامپی و دوربین مینیاتوری، قانونی می باشند. این دوربین ها نوعی دوربین مخفی محسوب می شوند که تفاوت آن با سایر دوربین های مخفی این است که با سیم هستند و دید در شب ندارند. در این دوربین ها با دشواری کمتری همراه است. شما در نقشه کشی باید نقاط کور را پیدا کنید و آنها را با دوربین پوشش دهید. جلوگیری از سرقت، مراقبت از اسناد و اطلاعات و پروندههای مهم، افزایش بهرهوری کارکنان شرکت، کنترل ورود و خروج مشتریان و رسیدن به آرامش خاطر از مهمترین مزیتهای استفاده از دوربین مداربسته میباشد. هر یک از این دوربینها کاربردها و مزیتهای خاص خود را دارد که سعی میکنیم آنها را نیز توضیح دهیم.

بنابراین در مصارفی که نمی خواهید توجه یا آرامش افراد به خاطر حضور دوربین های مداربسته بر هم بخورد (مثلا در فروشگاه ها، بیمارستان ها، اتاق انتظار مشتریان و …) بهتر است از دوربین های مدار بسته دام استفاده نمایید. این دوربین ­ها اغلب در مواقعی که محدودیت­هایی برای برای نصب دوربین مداربسته دام وجود داشته باشد استفاده می­شوند. لنز ثابت دوربین مدار بسته بولت، در سایز 6 و 12 میلی متری ساخته می شوند؛ لنزهای دوربین بولت که حالت متغیر دارند، در ابعاد 3 تا 9 میلی متر و یا 12 میلی متری وجود دارند. در قدم اول سراغ دوربین های مداربسته مجتمع رفتند و با بررسی دوربین ها، متوجه فردی مشکوک با پوشش زنانه که کاملا صورت خود را پوشانده بود، شدند و بعد از تحقیقات فراوان از همسر مقتول وسایرین، مظنون اصلی پرونده که دوست صمیمی همسر مقتول بود، را بازداشت می کنند. IK، معیاری از میزان مقاومت دوربین مدار بسته در برابر ضربه های فیزیکی به شمار می رود.

مهم ترین نکته این است که آیا با خرید دوربین مداربسته ارزان قیمت می توان انتظار کیفیت خوبی داشت یا خیر. نکته ای که باید به آن پرداخت این است که به طور مثال اگر دوربین شما AHD است باید DVR شما HD-CVI باشد، در غیر این صورت قادر به پخش تصاویر نخواهد بود بنابراین نوع تکنولوژی DVR یکی از مهم ترین نکات برای خرید دوربین مدار بسته می باشد. انواع دوربین مداربسته برای کاربردهای مختلف نظارتی و امنیتی در بازار موجود است. اکثر این دوربین ها لنزهایی با فاصله کانونی ۶/۳ یا ۴ میلیمتر دارند که از آنها برای نظارت در فضاهای بسته مانند فروشگاه ها استفاده می شود. دوربینهای مداربسته با تکنولوژی ANPR/LPR، به عنوان یکی از پرکاربردترین دوربین مداربسته موجود در سراسر دنیا شناخته میشوند به طوری که به صورت حداکثری، در بسیاری از راهها و جادهها، و در بسیاری از کشورها از آنها استفاده میشود و هر ساله، قابلیتهای و امکانات مدرنتری به آنها اضافه میشود.

دوربین های مدار بسته آیپی تحت شبکه از امواج دیجیتال برای ارسال داده بصورت صدا و تصویر استفاده می کنند و بدلیل مزایایی همچون کیفیت بالای صدا و تصویر، هزینه پایین و بهینه کابل کشی، قابلیت ارسال داده بصورت بیسیم و تحت شبکه و امنیت بالا از لحاظ ربوده شدن صدا و تصویر، از محبوبیت زیادی در بازار برخوردار هستند. دوربین بولت ممکن است دارای لنز ثابت یا لنز وریفوکال باشد. دستگاه ضبط تصاویر یا DVR (Digital Video Recorder) وظیفه ضبط و نمایش تصاویر ارسالی از طرف دوربین های مداربسته را دارد بطوری که تصاویر را می توان به صورت درلحظه بر روی نمایشگر و یا تصاویر قدیمی را که بر روی هارد دیسک خود ذخیره سازه کرده است مشاهد و بازبینی کرد. در پاسخ باید گفت که دوربین های جعلی احتمال بی تأثیر بودنشان زیاد است زیرا برای سارقین زرنگ قابل شناسایی است و نمی تواند آنها را فریب دهد و در صورت سرقت، هیچ فیلم ضبط شده ای نخواهید داشت. این نوع دوربین به پهنای باند بالایی نیاز دارد و جزئیات دقیقی را ضبط می کند در حالی که امکان بزرگنمایی بدون از دست دادن کیفیت تصویر را دارد.

دوربین های مداربسته بولت به نسبت دوربین های مدار بسته دام در برابر خرابکاری آسیب پذیرترند. از برترین ویژگی های این دوربین هایلوک میتوان به اندازه کیس آن اشاره کرد که بسیار شکیل و اندازه آن بزرگ است که برای نصب در محیط داخلی ظاهر بسیار زیبایی دارد و دید در شب آن معادل ۴۰ متر را پوشش میدهد. چراغ های این دوربین در مناطق تاریک روشن می شود و نور محیط را تأمین می کند. نرم افزار CCTV Design Tool میتواند در کنار جانمایی دوربین ها بر روی محیط واقعی به صورت زنده از خروجی دوربین فیلمبرداری کند و فیلم خروجی دوربین را با توجه به وضوح تصویر، پهنای باند و زاویه نصب دوربین ارائه دهد. این دوربین با امکان چرخش، گردش و زوم سریع قابل تنظیم است. این مورد با آنکه ممکن است برای شما یک محدودیت به حساب بیاید، احتمال دستکاری و تغییر زاویه دید دوربین را توسط افراد خرابکار کاهش می دهد. در مناطقی که حساس به نظارت زنده هستند مانند شهرها، مراکز حمل و نقل، استادیوم های ورزشی و انبارها مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال از ویژگی های بارز و مفید در دوربین مدار بسته می توان به خاصیت Motion Detection اشاره نمود که نسبت به حرکت سوژه در تصویر حساس است.

این نورهای کم با قابلیت تقویت شدن میتوانند سطح پایش تقریباً واضحی از تغییرات در محیط را به نمایش گذارند. در ضمن تمام مدل های دوربین های مداربسته را می توان بصورت ردیاب حرکتی تنظیم کرد که فقط در زمان حرکت یا فعالیت، ضبط انجام شود. دوربین های امنیتی خورشیدی از پنل خورشیدی برای تبدیل نور خورشید به برق جریان مستقیم (DC) استفاده می کنند. زاویه پنل برای انرژی خورشیدی قابل تنظیم است. در برخی از دوربین های مداربسته دام تغییر زاویه دید دوربین، مستلزم باز کردن دوربین است. دوربین مداربسته دید در شب دارای فیلتر IR است که با کاهش سطح نور فعال می شود و برای اینکه بدانیم در تاریکی چه اتفاقی می افتد به ما کمک می کند. همچنین اگر ابعاد پروژه زیاد باشد، میتوان با استفاده از این نقشه، کار را تقسیم کرد، و در مدت کوتاهتری امورات نصب را انجام داد. دوربین های مدار بسته دام، به لحاظ شکل ظاهری، نوع نظارت نامحسوس تری را نسبت به سایر اشکال دوربین مدار بسته القا میکنند. یک سیستم آنالوگ، دوربین مداربسته را از طریق کابل کواکسیال مستقیماً به یک ضبط کننده ویدئو (DVR) ارسال و سپس سیگنال ها را به فیلم دیجیتال تبدیل می کند.

زاویه دید وسیع دوربین گنبد یک منطقه دید حداکثر را فراهم می کند و در صورت مجهز بودن به سنسورهای مناسب، می تواند به عنوان دوربین های نظارتی وسیع عمل کند. با استفاده از این قابلیت میتوانید در کیلومترها دورتر از خانه یا محل کار از طریق گوشی تلفن همراه و یا لپتاپ، تصاویر دوربین های مدار بسته نصب شده در خانه و محل کارتان را با استفاده از نرم افزار انتقال تصویر نصب شده روی سیستم ، ببینید. با به کارگیری فیلم­های نازک بسیار پیشرفته و جدیدترین فناوری انتشار نور در این دوربین­ها شاهد افزایش کارایی این LED ها تا ۳۰% نسبت به LED های قدیمی می­باشیم.

دوربین IP با استفاده از فناوری POE از طریق شبکه، سیگنال دیجیتال را به یک ضبط کننده ویدیوی شبکه (NVR) انتقال می دهد. پایه های نیم دایره ای شکل، برای جلب توجه کمتر و مخفی کردن زاویه دید دوربین است از این رو سارقان نمی توانند زاویه مناسب برای دور ماندن از دید آن را تشخیص دهند. فیلم ها در مموری ذخیره می شوند و می توان فیلم ها را بدون WiFi و برق از هر جایی مشاهده کرد. دقت کنید که فقط برای اعضای سایت و هم چنین در صورت موجود بودن کالا. چنین دوربین هایی فقط یک زاویه واحد را نمایش می دهند. مکعبی به دوربین های مداربسته با بدنه مستطیلی یا دایره ای شکل با ضخامت کم اطلاق می شود.

دوربین های مداربسته تحت شبکه به دلیل این که در کمتر از یک ثانیه بیش از 20 فریم از محیط تحت پوشش خود می گیرند، به این سیستم پیشرفته مجهز هستند. زاویه دید این دوربین ها مداربسته معمولا واید می باشند که بیشترین زاویه دید در بین دوربین ها را دارا می باشد . در دوربین دیجیتال پردازنده به جای تولید سیگنال ویدئویی، پکت­های قابل ارسال از طریق شبکه را تولید میکند. رزولوشن تصویر دوربین مدار بسته بولت، به دو روش آنالوگ و دیجیتال اندازه گیری می شود. دوربین های اسپید دام چه از نظر فنی و چه از نظر طراحی ظاهری شباهت های زیادی به دوربین های دام دارند؛ با این وجود بدون تعارف می توان گفت یک دوربین اسپید دام از تکنولوژی بالاتری نسبت به نوع دام برخوردار است. دوبینهای مداربسته از نظر تکنولوژی ضبط تصاویر به صورت کلی قابل تفکیک هستند. به طور خلاصه، تکنولوژی Starlight در دوربین های دوربین مدار بسته دوربین را قادر می سازد تا یک تصویر رنگی را در شرایط کم نور در اختیار شما قرار دهد. توجه داشته باشید این تقسیم بندی به لحاظ ظاهری است و به تفاوت در شکل محفظه ای که لنز و سایر متعلقات دوربین در آن قرار می گیرد، اشاره می کند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار