سقف کوبیاکس ⭐️【 ویرایش جدید ️ 】 | elitarchgroup

اجرای سقف کوبیاکس به طور کلی به چند مرحله زیر هتل تقسیم می‌شود. با انتخاب ماژول‌های قفسه‌ای (المان های پرکننده) انواع سقف‌های کوبیاکس ایجاد می‌شود. ماژول‌های قفسه‌ای در دو نوع تخت و کروی با ضخامت‌های متفاوت تولید می‌شوند. اسپیسر، وسیله‌ای چوبی، پلاستیکی یا فلزی است که به منظور ایجاد فاصله بین کف قالب تا مش پایینی یا سقف قالب تا مش بالایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب، امکان تنظیم ارتفاع قالب و المان‌های دیگر مطابق با طرح فراهم می‌شود.

  • Cobiax CLS که نسل سوم سیستم سقف کوبیاکس است که با استفاده از قالب‌های مربعی – بیضوی انجام می‌شود.
  • سقف‌های کوبیاکس برای انواع ساختمان‌ها با دهانه‌های بزرگ (فاصله‌های طولانی بین ستون‌ها)، آزادی عمل بیشتری را برای طراحی معماری ارائه می‌دهند.
  • پژوهشگران و اساتید در رابطه اجحاف دارند.یکی از روش های موفق که در پیشرفت تحصیلی تاثیر زیادی دارد یادگیری به شیوه همیاری یا کار گروهی است.
ساختار قالب های کوبیاکس باعث می شود تا به منظور جلوگیری از نشست آن ها روی آرماتور تحتانی و امکان تردد کارگران در حین عملیات اجرایی، برای آن ها یکسری پایه با استفاده از میلگرد تولید شود. این پایه ها اطراف قالب ها را احاطه کرده و نشیمن آرماتورهای فوقانی را ایجاد می نمایند. کوبیاکس یا Cobiax نوعی سقف سبک محسوب می شود که بر اساس ایجاد فضاهای تو خالی درون دال بتنی مسلح طراحی شده است. در سقف‌های کوبیاکس بعد از قرار دادن گوی‌های توخالی، سطح زیرین و بالایی آن را با پوسته‌ای از بتن مسلح می‌پوشانند تا باربری آن را بالاتر ببرند. پس برای اجرای این سقف‌ها، از گوی‌های پلاستیکی تو خالی، خرپای فولادی به صورت شبکه‌ای و دال بتن مسلح استفاده می‌شود. پس از اجرای ستون‌ها، ابتدا کل سقف مشابه دال بتنی معمولی با استفاده از قالب چوبی یا فلزی قالب بندی شده و شبکه مش تحتانی اجرا می‌شود.

سقف کوبیاکس در سازه‌های اسکلت فلزی و اسکلت بتنی قابل اجرا است. نباید در فاصله زمانی کوتاه بعد از اجرای سقف و باز کردن قالب بندی‌ ها همه جک ها را برداریم. این کار می ‌تواند باعث ایجاد شوک و ریزش قسمت ‌هایی از بتن ‌ها شود. باید تعدادی از جک‌ ها را برای چند روز دیگر زیر سقف نگه داریم تا این مشکل ایجاد نشود. در صورت افزایش طبقات (نهایتا تا ۱۵ طبقه) باید دیوارهای برشی با ابعاد مناسب ساخته شوند.

مزایای فنی سیستم کوبیاکس

به طور کلی، در صورت برابر بودن مشخصات دال مورد نیاز، قیمت سقف کوبیاکس در هر متر مربع نسبت به گزینه‌های مشابه بیشتر خواهد بود. از این‌رو، اجرای این سیستم در ساختمان‌های کوچک به هیچ وجه اقتصادی نیست. در سقف‌های دال بتنی مرسوم، نیروی برشی باید توسط المان‌های دو طرف دال منتقل و حمل شود. نکته مهم در طراحی سقف کوبیاکس هم این است که ضمن اینکه بخشی از بتن حذف می‌شود، این عملکرد دال حفظ می‌گردد. به عبارت دیگر، سقف کوبیاکس با حذف بار مرده، به خوبی این ویژگی را حفظ می‌کند.

مهم‌ترین کاربرد سقف کوبیاکس

سقف کوبیاکس ⭐️【 ویرایش جدید ️ 】 | elitarchgroup
منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار