شیر صنعتی Valve کاسپین شیر کادوس | کسری ساران

شیرهای توپی با توجه به ساختاری که دارند به وفور در صنایع به خصوص در بخش شیر صنعتی پروانه ای خانگی استفاده می‌گردند. از شیرهای توپی در بخش خانگی، در وسایلی چون ماشین لباسشویی، ماشین ظرف شویی و همچنین در شومینه های گازی استفاده می‌شود. همینطور شیوه باز و بسته شدن ( به وسیله اهرم یا الکتریکی ) در هنگام تهیه این محصولات مهم می باشد. نوع  کنترل اتوماتیک مانند شیرهای کنترل تلمبه، شیرهای فشارشکن و غیره ترجیحا در حالت افقی نصب می شوند . مربع هایی که در کنار هم قرار دارند، نشانگر تعداد موضع های سوئیچی شیر صنعتی مذکور هستند.

شیر صنعتی Valve کاسپین شیر کادوس | کسری ساران به عنوان مثال می‌توان به شیر توپی، شیر مخروطی و شیر پروانه‌ای اشاره نمود. در این مطلب، به معرفی انواع شیرآلات صنعتی، انواع، مشخصات فنی، ویژگی‌ها و کاربرد آن‌ها پرداختیم. هدف مهم استفاده از این شیرآلات، قطع و وصل، یکسوسازی جریان، کنترل جریان و یا تغییر مسیر سیالات است.

شیر برقی اتوماتیک

این شیر باعث تغییر جهت جریان سیالی که از شیر عبور می کند می شود و در حقیقت حرکت یک دیسک که در مسیر جریان واقع می شود، عمل باز و بسته نمودن (یا نیمه باز و نیمه بسته بودن) را انجام می دهد. در این نوع شیر چون بند آور و نشیمنگاه آن طوری طراحی شده که بطور سریع روی هم قرار می گیرند، بنابراین وسیله مناسبی است برای جریان هایی که مرتب باز و بسته می شوند. در کارهای ساختمانی شیرهای چدنی، برنزی، برنجی و گاهی استیل استفاده می شود.

انواع شیرهای صنعتی دیافراگمی

سلونوئید ولو یا شیر برقی یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات در سیستم پنوماتیک است. شیر پروانه ای فلنج دار بیشترین عرض را در بین مدل های شیر پروانه ای دارد و ضخامت آن رابطه مستقیم با فشار کاری دارد و در کلاس های بالاتر ضخامت آن بیشتر می باشد. بال شیر توپی سایدن تری از بغل مونتاژ می شود و بعد فلنج با پیچ به بدنه بسته می شود. در شیر توپی فول بور اندازه بور (قطر سوراخ) برابر با قطر خط می باشد و حجم سیال عبوری و خروجی تقریبا یکسان می باشد. شیر با اکچویتور هیدرولیکی از اجزای شیر و عملگر هیدرولیکی که با سیال روغن کار می کند تشکیل می شود.

  • مسیر حركت سیال در داخل شیر بطور مستقیم نیست و شاید به همین علت مقاومت بیشتری در مقابل جریان از خود نشان می دهد كه خود باعث تنظیم جریان می گردد.
  • ارتفاع این شیرالات زیاد است و قیمت کمتری از سایر انواع شیرآلات دارند.
  • مهم ترین مزیت این شیر صنعتی کم حجم بودن و حرکت 90 درجه ای دستگیره آن است.
  • در این نوع شیرها، با تغییر دادن درجه­ باز بودن دریچه این شیر، میزان عبور سیال را کنترل می­کنند تا به بهترین نقطه شرایط کارکردی برسد.
  • همچنین برای دما و فشارهای بالا و در صورت سر و کار داشتن با مواد خاص مانند هیدروژن، اولئوم و یا گاز کلر، از فولاد با آلیاژهای مختلف نظیر استینلس استیل و مواد ویژه متناسب با شرایط سرویس کاری، در ساخت شیرها استفاده می‌شود.

از جمله مهم ترین ولوهای تنظیم جریان می توان به شیر کروی، سوزنی، پروانه ای، توپی، سماوری و غیره اشاره کرد. همچنین ولو های قطع و وصلی شامل شیر کشویی، سماوری، پیستونی، پروانه ای و شیر توپی می باشد. شیر سوزنی نوعی شیر صنعتی دستی است که برای تنظیم جریان سیال ورودی به کار می‌رود. طراحی نیدل ولو مشابه گلاب ولو است با این تفاوت که به جای دیسک از سوزن (پیستون) استفاده شده است.

شیرآلات صنعتی چند نوع هستند؟

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار