نوشتن پیشینه تحقیق در مقاله روش‌های نگارش پیشینه در مقاله نویسی | porseshneshan

نوشتن پیشینه تحقیق در مقاله روش‌های نگارش پیشینه در مقاله نویسی | porseshneshan پس از مقدمه مورد نظر، لازم است آثار مرور شده را به مقوله‌ها و دسته‌های مناسبی که با پژوهش در دست انجام مناسبت دارد تفکیک کرد. در ابتدای هر بحث تخصصی نیز می‌توان یک جمله مقدماتی مبنی بر معرفی موضوع مورد بحث و اهمیت آن اضافه کرد. در این جمله حتی می‌توان به کیفیت و کمیت پژوهش‌های انجام شده نیز اشاره کرد. تنوع ساختار و تنظیم محتوا در مرور پیشینه بستگی به نوع و هدف پژوهش دارد. محتوای پیشینه می‌تواند براساس مفاهیم و متغیرهای مطرح در پژوهش‌های پیشین و دیدگاه‌های نظری در مورد آن‌ها تنظیم شود.

دیدگاه پژوهشگران

تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام شد. نتایج نشان داد که راهکار های تمرکز مجدد مثبت، ارزیابی مجدد مثبت و دیدگاه گیری با کیفیت زندگی رابطه مثبت معنادار داشتند. در حالیکه بین راهکار ملامت دیگران و کیفیت زندگی رابطه معنادار منفی برقرار بود. در بررسی نقش پیش بینی کنندگی تک تک راهکار ها، نتایج نشان داد که فقط راهکار ارزیابی مجدد مثبت قادر به پیش بینی کیفیت زندگی می باشد و سایر راهکار ها پیش بینی کننده منبع معناداری نمی باشند. همه دانشجویان می‌دانند که نگارش مقالات دانشگاهی و پژوهشی بخشی از دوره آموزشی آنهاست.

مرور نوشتارها و پیشینه پژوهش با رویکرد توصیفی[ویرایش]

در پیشینه‌ی تحقیق، تمام منابعی که هنگام انجام پژوهش بررسی کرده‌اید ارائه می‌شوند و به خوانندگان‌تان نشان می‌دهد که مقاله‌تان نسبت‌به حوزه‌ی مورد مطالعه در چه جایگاهی قرار دارد. قبل از طرح کلی و نگارش مروری بر پیشینه تحقیق، باید روابط بین مطالعاتی که قبلاً انجام شده‌اند را تعیین کنید. شناسایی روابط به سازماندهی دانش کنونی، ایجاد طرح کلی منسجم پیشینه کمک کرده، و (در صورت نیاز) سهم و نقش علمی پژوهشتان در آن حوزه علمی را نشان می‌دهد. در این بخش باید خواننده را به سمت اصول سازمان دهنده کلی هدایت کنید؛ یعنی اطلاعات شما باید از یک چشم‌انداز وسیع آغاز شود، و به‌تدریج و با نزدیک‌تر شدن به نقطه کانونی محدود گردد. پس از بیان اولیه، تمرکز مقدمه خود را به سمت اصول اصلی محدود نمایید و به معیارهایی که در انتخاب منابع پیشینه تحقیق مورد نظر خود از آنها استفاده کرده‌اید، اشاره کنید. در نهایت مقدمه با بیان اصول سازمان دهنده خاتمه می‌یابد که می‌بایست ارتباط مستقیمی با منابع ادبیات پژوهش داشته باشد.

هدف مبانی نظری نقد تئوری‌های موجود و شناسایی تئوری‌های معتبر و‌قوی در زمینه‌ پژوهش است و محقق باید طبق دو دسته بندی تئوری مادر و تئوری خرد به مشخص کردن نظریه‌ی استنادی خود پیرامون موضوع مورد تحقیق بپردازد. همچنین در توضیح مبانی تجربی مستقیم و غیر مستقیم می‌توان گفت که مطالعات مستقیم عینا به بررسی روابط بین متغیرها و غیر مستقیم به بررسی متغیرها در قالب یک مطالعه پرداخته است. در قسمت اول فصل دوم پایان نامه به بررسی نظریه­ هایی که پیرامون موضوع تحقیق فعلی بیان شده بپردازید و به نوعی موضوع پژوهش را مطرح کنید. در این قسمت، چهارچوب کلی پژوهش را به اختصار توضیح دهید و مساله پژوهش و گاهی فرضیه ­های مطرح شده را نیز بیان کنید. در بخش پیشینه تحقیق یا مرور متون کتاب‌ها، مقاله‌ها و سایر منابعی که با پژوهش یا حیطه‌ی علمی مشخصی ارتباط دارند بحث و بررسی می‌شوند. به این ترتیب، نوعی ارزیابی انتقادی از این آثار در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد.

  • پیشینه پژوهش و مبانی نظری بررسی مطالعات گذشته و نظریه‌های موجود پیرامون پدیده مورد مطالعه است که در نهایت به چارچوب نظری پژوهش ختم می‌شود.
  • در نهایت استراتژیهای تدوین برنامه ای جامع برای گردشگری شهرستان، تلاش برای خروج منطقه از محرومیت .
  • از این رو، هر گونه نظریه، قانون و بررسی قبلی درباره موضوع پژوهش را می توان جزء پیشینه آن منظور داشت.
  • بررسی پیشینه تحقیق مبحث بسیار جالب و پر کاربردی است که اگر کمی بیشتر روی آن وقت بگذاریم روی روش تحقیقمان اثرات مثبتی خواهد داشت.
منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار