انواع دوربین مدار بسته و بررسی مزایا و معایب هر کدام

در این قسمت می خواهیم به معرفی دو مدل از پر فروش ترین دوربین های بی سیم که نصب و راه اندازی آسانی دارند و از نظر اقتصادی به صرفه هستند را به شما عزیزان معرفی کنیم. و این به معنای آن است که در صورت نیاز میتوان براحتی از آنها برای مدرک جرم استفاده نمود. حدود ۷ سال بعد از آن در آمریکا دوربین مدار بسته تجاری به بازار آمد که برای استفاده از آن نیازی به داشتن مجوز نبود. قدیمیترین سیستم مدار بسته حفاظتی آنالوگ TVL است که به قدرت وضوح خطوط افقی تصویر اشاره دارد. در ادامه با برخی از مزیت های دوربین های مدار بسته آنالوگ آشنا می شویم.

کاورهای مخصوص ضد حریق نمونه ای از این امکانات هستند. دوربین های مداربسته عموما برای استفاده های امنیتی و نظارتی کار برد دارند و مثال هایی از این کاربردها را در تصاویر بالا مشاهده می کنید که چند نمونه از کاربرد دوربین مداربسته از جمله در مکان هایی که کوره های ذوب آهن وجود دارد و امکان حضور نیروی فردی در نزدیکی آنها بدلیل حرارت نیست و یا کنترل ترافیک و یا کنترل هوشمند تردد برای سازمان های راهنمایی و رانندگی و همچنین نمونه ای از استفاده از دوربین مداربسته در کنترل عبور و مرور فضای یک کارخانه و انتقال تمامی این تصاویر به اتاق های مانیتورینگ می باشد. دوربین های آنالوگ برای نصب و فعالسازی به سیم کشی احتیاج دارند که هزینه مستقل خودش را هم دارد، اما دوربین های دیجیتال (IP) بی سیم هستند. اما لازم به ذکر است هرچه دوربین مدار بسته وای فای (وایرلس، بی سیم) از دستگاه DVR دورتر شود، قدرت و کیفیت سیگنال تصویر ارسالی کمی کمتر میشود. پس اولویت نصب دوربین برای کسانی که می خواهند هزینه کمی برای نصب داشته باشند برای بیرون و به صورت مشخص می باشد.

در واقع دوربین های مداربسته HD استاندارد ثابتی از رزولیشن نیست و در آن انواع متفاوتی از استاندارد HD وجود دارد که می توان گفت مهمترین آن ها دارای رزولیشن 720P, 1080P, سایت xiaomi-cctv 1440P می باشد.نقش اصلی دوربین های مداربسته HD حفاظت و نظارت از طریق تصاویر و فیلم های P780 تا 1080P را از طریق کابل های دوربین های مداربسته RG59 یا کواکسیال انتقال می دهد. ۵. بسته کابل RG59 : هنگام آموزش نصب دوربین مدار بسته برای انتقال و اتصال تصاویر دوربین به دی وی آر ( DVR) نیاز است. در واقع میتوان گفت که رزولوشن دوربین مدار بسته آنالوگ یک ششم تا یک بیستم رزولوشن انواع دوربین مدار بسته دیجیتال میباشد. شکل استاندارد آن به گونه ای است که در فاصله بین دوربین تا محل قرار گرفتن دستگاه ضبط تصاویر باید همه کابل ها محافظت شوند و هیچ کابلی دیده نشود تا کار به صورت استاندارد و تمیز انجام شود. ساختار سیستمی این دوربین ها بدین گونه است که اگر قصد داشته باشید به صورت آنلاین و از طریق اینترنت محل مورد نظر خود را مشاهده کنید، می توانید با تنظیم آدرس IP بر روی آنها، از طریق شبکه یا اینترنت، به صورت آنلاین تصاویر ارسال شده از دوربین های مداربسته را دریافت کرده و مشاهده نمایید.

دوربین مداربسته، بسته به نوع كاركرد های خود تجهیزات متنوعی احتیاج دارند كه بستگی به نوع عملیات نظارتی كه قرار است انجام شود تغییر میكنند. اهمیت نصب دوربین مدار بسته در ساختمان ها به منظور نظارت امنیتی بر کسی پوشیده نیست. لذا اگر این 2 مورد برایتان اهمیت ویژه ای دارد، پیشنهاد میکنیم سراغ سری HD دوربین های آنالوگ بروید. در دوربین های IP، بر خلاف دوربین های آنالوگ، برای ضبط تصاویر، دستگاه DVR حذف شده است و NVR به عنوان جایگزین استفاده شده که باعث ایجاد ارتباط شبکه ای میشود و همچنین داده های دوربین های آی پی را ذخیره می کند.

دلیل این امر آن است که این دوربینها قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه افقی و ۱۸۰ درجه عمودی را دارند. دوربین : دستگاهی که مجهز به لنز حسگر تصویر ( چشمی دیجیتال ) است. این امر باعث شد که دوربین های تحت شبکه در پردازش اطلاعات سرعت بیشتری داشته باشند و با مجهز نمودن این دوربین ها به سنسورهای پیشرفته بتوان بهترین عملکرد را از یک دوربین مداربسته پیشرفته دریافت نمود. همه به سیستم دوربین مدار بسته مجهز شده اند، این موضوع در لندن که یکی از نخستین شهرهایی بودکه از دوربین مدار بسته استفاده کرد بسیار بیشتر است. برای افرادی که به دنبال یک سیستم امنیتی نسبتاً ساده هستند، به احتمال زیاد یک سیستم DVR کافی خواهد بود، مخصوصا اگر ملک شما قبلاً از یک سیستم امنیتی موجود برای کابل کواکسیال سیم کشی شده باشد. این انتقال بی سیم تصاویر، منجر به کاهش رزولوشن تصاویر میشود؛ زیرا دستگاههای بی سیم دیگر و نورهای فلورسنت میتوانند سیگنال ویدیویی دوربین مدار بسته آنالوگ را مختلف کنند. جالب است بدانید که دوربینهای آنالوگ، اولین نسل دوربینهای مدار بسته و رایجترین آنها محسوب میشوند. به همین دلیل است که این دو دسته بزرگ را به عنوان سر گروههای دوربین مداربسته زیر ذره بین بردهایم!

نکته قابل تعمل این است که هر چه این فاصله بیشتر باشد و همچنین در زمان تبدیل از یک فرمت به فرمت دیگر باز هم شاهد کاهش رزولوشن و کیفیت تصاویر خواهید بود. همانطور که در بالا ذکر شد، برای بیان تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال، میتوان به این موضوع اشاره کرد که تصاویر در دوربینهای آنالوگ باید به فرمت دیجیتال تبدیل شوند؛ در صورتی که تصاویر از طریق دوربین مداربسته دیجیتال مستقیماً با فرمت دیجیتال ضبط شده و دیگر تصاویر و ویدیوها نیاز به تغییر فرمت و تبدیل ندارند. یکی از مزایای دوربین مداربسته آنالوگ این است که در نور کمتر، عملکرد بهتری نسبت به انواع دیگر دارد.

تصاویر از دوربین آنالوگ با کابل VCR یا DVR ارسال میشوند. استفاده میشوند. نصب دوربینهای نوع مداربسته، کاری است که نیازمند یادگیری تخصص دارد. از آنجایی که این دوربینها از ویژگی های بسیار متنوعی برخوردارند، پیش از خرید و انتخاب آنها، باید نیاز شرکت بخوبی معین شود. اگرچه در گذشته کیفیت ویدیوی سیستم های DVR از سیستم های NVR ضعیف تر بوده، اما امروز این فاصله به طور قابل توجهی کاهش یافته است. توجه داشته باشید که انتخاب نوع آنالوگ و یا دیجیتال دوربین مداربسته، می تواند در سایر تجهیزات مورد نیاز سیستم نظارت تصویر، تاثیر قابل توجهی بگذارد. برای این کار، اتصال دوربین مدار بسته به پایه و همچنین نصب آن به دیوار یا سقف، از پیچ های مخصوصی استفاده شود که توسط ابزارهای معمولی نتوان آن ها را باز نمود.

هر چه کیفیت دوربین های مداربسته بیشتر باشد، تصاویر ضبط شده دارای کیفیت بالاتری هستند. با توجه به مطالب مهمی که گفته شد، اطلاعات شما عزیزان نسبت به دوربین های انالوگ و تحت شبکه، ارتقاء یافت و حالا انتخاب شما مقداری آسان تر خواهد بود. به دوربین های مدار بسته گفته می شود که از اشعه مادون قرمز برای تشخیص تصویر بهره میگیرند و از آنها برای تشخیص تصاویر در تاریکی استفاده میشود. با توجه به مطالب گفته شده، تیم مجله شرکت آریا هوشمند لازم میداند تا در اولین قدم، این دوربین ها را از نظر نوع سیگنالشان ( انالوگ یا دیجیتال) به اختصار بررسی کند. رزولوشنهای معمولی دوربینهای آنالوگ تی وی لاین در پیکسل شامل 0.2 تا 0.5 مگاپیکسل میباشد.

یکی دیگر از مدلهای متداول برای نصب در فضاهای باز ساختمانی مدلهای دوربین مداربسته از انواع روز و شب میباشد. فیلم های بایگانی در سیستم ضبط ویدیوهای شبکه ( NVR ) یا در نرم افزار امنی برای دسترسی بعدی ذخیره می شوند. از دستگاه ضبط تصویر NVR داهوا برای ضبط تصاویر دیجیتال روی دیسک درایو، فلش درایو، حافظه SD و تجهیزات ذخیره اطلاعات استفاده میشود. به هر صورت برای تامین انواع اهداف نظارتی تا حفاظتی با توجه به تنوع فضاها، انواع دوربین مداربسته طراحی شده است. این دوربینها فیلمهای زنده را از طریق اینترنت به اشتراک میگذارند تا بهراحتی از هر جای دنیا به تصاویر دسترسی داشته باشید. برای اینکه تصاویر قابل مشاهده شوند، باید به یک مانیتور یا روتر متصل شود و با یک شبکه اینترنت داخلی، ارتباط برقرار شود. با وجود اینترنت و شبکه های اجتماعی، شناخت محصولات باکیفیت راحت تر شده است و میتوان مدل ایدهآل را یافت. دوربین مداربسته هایک ویژن فوق العاده باکیفیت ساخته شده است و حتی امکان کنترل از راه دور و حتی کنترل برخی از تجهیزات مانند درب های ورودی را نیز به شما می دهد. این دوربینها به فناوری حسگر حرکت احتیاج ندارند و جریان ویدئوی شما میتواند به طور مداوم کنترل و ضبط شود.

مخاطب هم مسئول سالن رانمیشناسد، در نهایت همه را از چشم تهیهکننده و گروه اجرایی میبیند از طرفی دستگاه نظارتی فقط به حجاب مردم و مسائل نظارتی توجه میکند اما نظارتی به گرمایش و سرمایش و نور و صدای سالن و کیفیت آن ندارد. سیستم نظارت به سالنهای خصوصی باید به مراتب دقیقتر باشد، سالنها فقط پول میگیرند و خونِ اهالی تئاتر را میمکند. انجمن نمایش یک نهاد نظارتی اضافه است که یک سالن اصلی داشت که حتی بلد نبود سالن اصلی را درست بین اهالی تئاتر تقسیم کند. دوربین مداربسته و تصاویری که در آن ضبط میشوند از کمکهایی اصلی در حل پروندههای سرقت و جرم محسوب میشوند. از مزایای مهم این 2 ویژگی آن است که چهره افراد در آنها بخوبی مشخص و شفاف است. زاویه گسترده: از مهم ترین مزایای خرید دوربین مداربسته دام ، زوایه دید فوق العاده این دوربین نسبت به دوربین های دیگر می باشد ، به صورتی که شما با تعداد اندکی دوربین مدار بسته می توانید فضای وسیعی را به خوبی مدیریت نمایید . تهیه نقشه و جایگذاری دوربین هااولین قدم قبل از نصب سیستم نظارتی تهیه نقشه و جایگزاری دوربین ها به توجه به فضای دخلی و بیرونی اماکن می باشد برای مثال دوربین های سقفی دارای لنز های wide هستند یا می توان گفت فیلم برداری در این دوربین ها به صورت پهن است و عموما از این نوع دوربین ها در فضاهایی مثل اتاق ها استفاده می شود و یا دوربین های دیواری که لنز آنها Tele یا طولی است برای فضاهایی مانند خیابان ها راه رو ها و سایر محیطی که فیلم برداری طولی احتیاج دارد استفاده می شود.برخی دیگر از مشخصات دوربین های مدار بسته نیز تعیین کننده است که می توان در این مشخصات به حالت دید در شب دوربین، ضد آب یا ضد گردو غبار بودن دوربین ها که این موضوع تعیین کننده دوربین های داخل و خارج ساختمان می باشد اشاره نمود در دوربین هایی که روی پلاک آنها In Door نوشته شده شما عموما نمی توانید آنها را در محیط بیرون نصب کنید چون در مقابل ورود آب و گردو غبار آسیب پذیر هستند و در این حالنت می بایست از دوربین هایی با مشخصه out Door استفاده شود.

با وجود جذابیت های این گروه از دوربین ها مشتریان خاص خود را دارد زیرا قیمت آنها نسبتاً بالا است. دوربینهای مدار بسته آنالوگ کیفیت تصویر متفاوتی دارند که میتوانید با توجه به نیاز خود برای نصب دوربین مداربسته نسبت به خرید دوربین آنالوگ با کیفیت مدنظر اقدام نمایید. همانطور که میدانید، یکی از بزرگترین تفاوت هایی که در میان دوربینها مطرح است، میزان رزولوشن و وضوح تصاویر است ضبط شده است. 1) بسته به نوع استفاده و میزان سرمایه ای که برای انجام پروژه دارید، می بایست دوربین مورد نظر خود را از بین آنالوگ یا دیجیتال انتخاب فرمایید! دوربینهای مداربسته پیشرفتهتر و جدیدتر با توجه به امکانات مختلفی که دارند، نصب و تنظیمات تخصصیتری نیاز دارند. من به عنوان تهیهکننده مشکلی با هزینهی سالنها ندارم اما به شرطی که امکانات حداقلی مورد نیاز مارا فراهم کنند.

• دی وی آر AHD نیز امکان اتصال و دریافت تصاویر AHD آنالوگ و IP را دارا میباشد. تصاویری که با دوربین مداربسته آنالوگ ضبط میشوند، حجم کمتری دارند و به جای LAN از طریق کواکس به دی وی آر انتقال داده میشوند، در نتیجه به پهنای باند کمتری برای انتقال دادن نیاز دارند و مصرف اینترنت آن کمتر خواهد بود. دی وی آر (ضبط کننده فیلم دیجیتال) تصاویر را از دوربین های آنالوگ ضبط می کند ، در حالی که ان وی آر (ضبط کننده فیلم ویدیویی شبکه) تصاویر را از دوربین های IP ضبط می کند. میتوان گفت که تمام TVLها یا از کار افتاده شدهاند و یا در حال جایگزینی هستند. اگر می خواهید با بازار کار گسترده نصب دوربین آشنا شوید بهتر است که از نزدیک فضای کار این رشته را مشاهده نمایید. یکی از دلایل آن شاید این موضوع باشد که این دوربینها قابلیت نصب در فواصل خیلی دور را ندارند، در صورتی که AHDها این امکان را برای کاربر ایجاد میکنند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار